torstai 11. elokuuta 2011

Neuvolakuulumisia

Ette oikeesti voi uskoo mitä mulle kävi tänään! Mä oon kokoajan ajatellu et 11.8. on huomenna eli perjantaina mut se olikin tänään. Mul oli varattu neuvola-aika 11.8. klo 10.45 ja arvatkaa monelt heräsin? 10.40. Mut hulluinta tossa oli se että MINÄ maailman hitain ihminen olin neuvolassa kello 10.57! Mä vaa nousin samantien ylös ku älysin et tänää on 11. pvä ja pesin hampaat ja puin ja kerkesin jopa laittaa ripsarii ja hiukset kiinni! Sit vaa pikakävelin bussipysäkille ja tuli heti bussi ja olin siis 17 minuuttia heräämisestä neuvolassa. Aika hyvin ainaki mun mielestä :D. Mut niin kerkesin sit kumminkin neuvolaan ja juteltiinkin pitkät tovit neuvolatädin kanssa, tuntuu et nyt vasta alan uskaltaa kunnolla puhua sille vaik tää olikin jo kolmas neuvolakäynti samalla tädillä. Kaikki oli hienosti ja jopa mun verenpaine oli ihan normaali vaik menin ihan kauheella kiireellä ja melkee juoksin sinne.
                      Nyt mul alkaa vihdoinkin olemaan sit useemmin noita neuvolakäyntejä, eli kahden viikon välein. Tää on kyllä niin surkee tää Helsingin neuvolasysteemi, mulla on viikko 31 ja oon käyny 4 kertaa neuvolassa hoitajalla, kerran lääkärillä ja kahdesti ultrassa. Tuntuu et kaikilla muilla on paljon useemmin noita neuvolakäyntejä ja ultriakin, lisäks mullakin on tossa viel yks ylimääränen neuvolakäynti koska me muutettiin nii sit ne sano sielt neuvolasta sillon et jos tuun heti nii kerkeen tutustuu siihen hoitajaan paremmin. Eli oikeesti ois kuulunu olla vasta kolme hoitajakäyntiä. Kyllä mä ymmärrän et ei ole resursseja ja normaaliraskaudessa ei tarvita niin usein neuvolakäyntejä mut kyl se silti ois tuonu ihan erilaista turvallisuuden tunnetta jos ois ollu enemmän käyntejä. Mut onneksi tilanne nyt korjaantuu ja kaikki on kumminkin menny hyvin. Tällaset merkinnät tuli äitiyskorttiin: (suluissa viime kerran mitat/arvot)

Rv: 30+3
RR: 111/69 (108/74)
B-Hb: 127 (116)
Sf-mitta: 28cm (23cm) 
Pissa: Puhdas
Turvotus: -
Sikiön sydämen syke: 145 (155)
Liikkeet: ++ (++)
Tarjonta: Rt


rv 30+3
Masu on kyl kasvanu ihan hurjasti muutamas viikossa, se sf-mittakin oli kasvanu 5cm eli siis kohdunpohjan korkeus. Kuinkahan isoksi toi oikein viel kasvaa? Painoa mulle oli viime neuvolakerrasta tullu lisää 2,7kg eli paljon vähemmän ku pelkäsin. Toivon kyl silti ettei tulis kauheesti enää mut en jaksa ottaa stressiä asiasta, jos tulee nii tulee. Mä kumminkin syön oikein ja liikun ja neuvolatädilläkään ei ollu mitää valittamista mun painosta. Pikkuneiti on tänää liikkunu koko päivän ihan hulluna. Neiti on edelleenkin pää alaspäin ja tuskinpa enää kääntyykää toisinpäin kun on tolleen viihtyny jo ainakin rakenneultrasta asti. 

Neuvolan jälkeen tulin kotiin suhkuun ja sit mentiin Oton kanssa piipahtamaan Itiksessä  kattelemassa olkkariin uutta verhoa ton kuviollisen kaveriksi mikä vaihdettiin. Löydettiinkin perus musta aika peittävä verho, sopii hyvin talveksi. Tällanen oli mun päivän asu:



Paita, farkut: H&M Laukku: Guess Kengät: Zara Sydän koru: Nora Norway, Muut korut: Äidin vanhoja
Mulle tuli Itikses huono olo, siel oli jotenki nii huono ilma ja mua pyörrytti iha sikan nii ei jaksettu kauheesti muuten shoppailla. Käytiin vaa kaupassa ostamassa tortillatarvikkeet illaks. Musta myös tuntuu et oon tänää ekaa kertaa tuntenu niit harjotussupistuksii, tai silleen et masu on yhtäkkii menny ihan kivikovaks, just siel Itikses ku käveltiin. Mut en oo ihan varma ja ei ne ainakaan ollu yhtään kivuliaita onneksi. 
                       Mut nyt voisin alkaa kattoo masulin ja Oton kaa leffaa ja sitä ennen vastailemaan eilisiin kommentteihin ja formikysymyksiin. Hauskaa iltaa kaikille♥

27 kommenttia:

  1. aivan ihana masu! =) on kyllä kasvanu jo hurjasti! :> onko masu ruskettunut vai näyttääkö se vain siltä? :) vaikka en sua henkilökohtaisesti tunnekaan, niin oot Iina todella kaunis ja ihana ihminen! :) teidän prinsessasta tulee kyllä niiin söpö ja suloinen vauva, ku sun ja Oton geenit on yhdistyny! :) jännittääkö synnytys jo paljon? :> ps. noi farkut on A-I-V-A-N ihanat!! :) haleja!

    VastaaPoista
  2. Mulla kans harjotus supparit on oikeestaan semmosia ollu nyt että en ees tunne niitä muutako siten että maha menee ihan kovaksi :) Meillä kans oli äitipolilla käynti tänään ja olipa mukava kuulla että vauva on jo laskeutunu lantioon ja kohdunsuu oli jo vähän pehmentyny ja ei vissiin ihan täysin kiinnikkään enää. Eli ei pitäs enää montaa viikkoo mennä nii pääsis synnyttään. Vauvan paino arvioki oli jo 2,9 kg. Mukavan kokonen masu sullaki jo kyllä on, mutta muuten kyllä et oo kasvanu kyllä yhtään mun silmiin, tuntuu että mää oon lihonu ja turvonnu nyt ihan joka puolelta :D Otolle terveiset!

    VastaaPoista
  3. Ihana masu, oot kyllä niin kaunis ja onnellisen näkönen<3 tulee niin ikävä omaa vauvamasua :> vaikka sillon tuntu että syntyis jo että pääsee eroon mahasta :D

    VastaaPoista
  4. Tosi kaunis tuo päivän asu sulla Iina! :)

    VastaaPoista
  5. Onpa tosi vähän neuvola käyntejä! Mulla oli varmaan eka noin 1krt/kk. Sit oli lopussa 2vk välein ja lopulta 1vk välein. Ultria oli niskapoimu,rakenne ja synnytystapa arvio. Tosin kävin lopussa myös yhdessä ylimääräisessä masun pienen koon takia. Mut meil oli nii ärsyttävä neuvolatäti et olisin kyl mielellää käyny siel tosi harvoin :)

    VastaaPoista
  6. Harjoitussupistukset ovat nimenomaan kivuttomia vatsan kovettumisia. Ne ei "saa" olla kipeitä. :) Tosi kaunis masu sinulla!

    VastaaPoista
  7. Hui, sun masu on kasvanu huikeesti ♥ Awiii, kelaa kohta voitta Oton kanssa pitää teijän pikku prinsessaa sylkys ! =) Ihanaa

    VastaaPoista
  8. Ooiii ! ootpa ollu nättinä liikenteessä <3 ihana oot!

    VastaaPoista
  9. Vooi ku sul on huisi massu, toi on niin sulosen muotonenki ♥
    Mul oli viime neuvolakäynnillä (21+3) toi sf 23 eli reippaasti yläkäyrällä, mä oon niin varma et lääkärit pimittää tietoa kaksosista!! :D :D
    Aa ja ihania vaatteita sulla! ♥

    VastaaPoista
  10. Ihana päivän asu taas ja niin nättinä että! :) onko sulla masun alle tullu raskausarpia vai onko täs näytös jotai? :D

    VastaaPoista
  11. voi ihana kuulla et sulla ja vauvalla on kaikki sillai hyvin ettei oo just mitää ongelmia kuitenkaa ilmenny♥(:

    ja en oikee ymmärrä just noit isompii kauppaketjui et rakennetaa iso rakennus muttei ilmastointia joka sit tekis siit ilmasta vähä parempaa ku kokemuksest itellekki tullu just esim itiksessäki paha olo.. DD:

    ja arvaa kuka kans tänää nukku pommii (en oo saanu 3 päivää unta ni nyt sit sain kunnol unta XD) ehe ehe.. no maikat on rentoja c:

    VastaaPoista
  12. aika nopeesti suoriuduit neuvolaan :D aika harvoin sulla olly kyllä noita käyntejä. Täällä oli siitä ekasta käynnistä muistaakseni kerran kuussa neuvola ja rv30 jälkeen just kahen viikon välein ja ihan lopussa kerran viikossa. Lääkärineuvolat kävin yksityisellä yht 4 kertaa ja niissä joka kerta ultrattiin plus rakenne ja neuvolan ultrat :) mähän melkein asuin neuvolassa :DD

    VastaaPoista
  13. ihana masu mun murulla ♥ ja ihana toi sun asu ;o nyt vihdoin kommentoin tähän ku en koskaa jaksa ku sul on se numero juttu ennenku tää julkaistaan nii se vituttaa mua XDD mut joo oot ihanin ♥

    VastaaPoista
  14. Aivan ihana toi päivänasu =) !
    ja söpö vauvamasu^^ heheei, se rimmas :D

    VastaaPoista
  15. hui ku sulla on maha jo kasvanu ! ihanaaaa♥

    VastaaPoista
  16. Vooi masus on kyl aivan ihana! Aloin täs miettimään sitä iltaa ku oltiin deryal oulussa ja istuttii iltaa nii nyt alko harmittaa, että ois ollu tosi mukava ku ois ollu sellasia iltoja useemminki :) Mulle tuli susta heti sellanen kuva, että oot aivan ihanan pirtsakka ja positiivinen ihminen! Ja oon onnellinen sun puolestas ja toivon kaikkee hyvää teille! Pikkunen saa kyllä todella ihanan perheen! :)

    VastaaPoista
  17. Ihana masu! Ja Iiiiiiinaaaaaaa , koska niistä vaunuista juttuu??? :D

    VastaaPoista
  18. Aina noi masukuvat sykähdyttää ! (: Minkä leffan muute katoitte?

    VastaaPoista
  19. Mulla oli ollu neuvolakäyntejä noihin aikoihin jo jotain 10 :O Ja mä oon aina saanu nähä pikkusen jos oon vaan halunnu. Tai siis ne on aina ultrannu, varsinkin alussa jos on vaan sanonu, että saisko nähä pikkusen. Mutta varmaan hieman eri juttu siellä kaupungissa, ku täällä pikku kylässä :-D Nuilla on varmaan enemmän aikaaki ottaa ihan monia kertoja neuvolakäynneillä ynnä muuta. :-) Sullekkaan ei oo kertyny painoa kyllä paljoa, mulle on kertyny nyt jotain 3-4 kiloa ja mulla on viikkoja 38+2 :) Että ei kyllä itellekkään kauheena, vaikka en oo kauheena nyt liikuskellu ja oon syöny välillä vähä miten oon.. :-D

    VastaaPoista
  20. Mä pompin täällä blogista toiseen lueskellen niitä ja sun blogis vaikuttaa mielenkiintoselta, saat ehdottomasti minusta uuden lukijan ! :)

    Ihana kun jaksat laittautua noin nätiks vaikka oot raskaana, mulle tuli hirveesti turvotusta raskaana ollessani ja olin kaikkee muutakun nätti, kauhee rönttöpeikko vaan kun en jaksanu sit varsinkaan lopussa enää kauheemmin ulkonäköön panostaa :DD

    VastaaPoista
  21. Anonyymi 22.57: Vooi kiitos :))♥ Oon mä jonku verran ottanu aurinkoo ja laittanu itseruskettavaa masuunkin :)) Synnytys jännittää mut silleen positiivisel tavalla nyt ku varmistu et pääsen sinne synnyttään minne haluankin :) Mut kiitti viel ihanasta kommentista, haleja sinnekin päin ja kaikkea hyvää♥

    Sanna: Joo no semmosia niitten vissiin kuuluukin olla, neuvolatäti sano et saattaa ne tuntuu epämukavalt tai vähän sattuakki mut ei missään nimessä niin paljoo ku oikeet supparit.. Ja vähän siistiä en jaksa oottaa et teiän pikkunen syntyy! Ei kyllä varmaan kauaa enää mee ja hyvän kokonen vesselihän se jo onki :) Et kyllä mun mielestä säkää ollu lihonu ku viimeksi nähtiin! Ja on mullaki tullu kyllä monen monta kiloa lisää :D Otolta terkut takasin ja Antille kans :))♥

    Ansku: Aww kiitos♥ Mullaki on varmaan sitte aina kauhee ikävä masuu mut kyl mä mieluummin jo ottasin sen pikkusen tohon masun päälle köllimään ku tonne sisälle :D Mut hyvähän sen on viel muutama viikko siellä pysytellä :))

    Janika: Kiitos paljon :)

    Titti: Joo Helsingissä on tää ihme systeemi, kaikissa muissa kunnissa on enemmän käyntejä.. Ja täällä saa myös tosi huonosti infoa kaikesta, pitää oikeen kaivella niitä tietoja ja kysellä kun ei kukaan kerro mitää, en esimerkiksi tiiä onko mulla enää yhtään ultraa :(

    Anonyymi 8.22: Aijaa mulle neuvolassa sanottiin et ne saattaa tuntuu epämukavalt tai sattua vähän mutta ei niin paljoa kuin oikeet supistukset.. Mut kiitti paljon :))♥

    Jarno: Hihi onhan se! Ja tuut sitte säki pitämään meiän pikkusta sylkyssä eiksni♥

    Anonyymi 8.58: Voi kiitos paljon, ite oot ihana kun tulit kommentoimaan :)♥

    Karo: Hihi onhan tää tällanen isomasu jo :D Ja multa pimitetää tietoa ihan kaikesta, en mä ees tiiä millä käyrällä mä meen ku ei mulle oo koskaan ees puhuttu niistä, ei se sanonu et onko toi mitta hyvä/normaali/iso/yhtään mitää :( Varmaan se on ihan normaali sitten.. Mulla oli sillon vko 26 toi sf 23cm :O Mut olet Karo ihana♥♥

    Anonyymi 9.39: Kiitos paljon! Ei oo masussa yhtää raskausarpee, en tiiä onks sun näytössä jotain vai pistikö sitten vaan silmään toi mun vanha umpisuolileikkaus-arpi :)

    Kisu: On meillä kaikki hyvin :)) Ja toi on ihan totta, niissä on aina kauheen huono ilma ja kuuma ja hankala olla :( Vissiin liikkeellä tota pommiin nukkumista, onneksi en oo ainoa! :D

    VastaaPoista
  22. Charlotte: Jep oli pakko :D Hetken mä mietin et mitä ihmettä teen mut sit mä vaa aloin laittaa housuja jalkaan XD Ja on noita tosiaan vähän ja eniten ärsyttää se ku ei ikinä nää omaa pikkusta ku ei oo ultria :( Mullaki on nyt 2vkon välein tästä eteenpäin ja sit vko 36 jälkeen viikon välein.. Mäki haluun asumaan neuvolaan! Ja ultraan! :D:D

    Derya: Hihi kiitti ♥ Ja nii no ku mul ei oo kommenttien hyväksyntä pääl nii tulee ain se varmistusjuttu :D Ei se nyt nii iso vaiva oo kuuleppas nyt neitiseni XD♥ Oot itte ihanin♥

    Ninnnis: Haha kiitti :D Ja nii rimmaski sust vois tulla runoilija! :D

    Julja: Onhan tää tämmöne rantapallo jo :D:D Kiitti Julja ihanuus♥

    Mona: Voi kiitos Mona, ootpa ihana♥ :) Ois kyl ollu kiva jos oltas sillon vietetty enemmänki aikaa, se kesä vaa meni sit nii nopee ja muutettii Deryan kanssa.. Mut pitää taas nähdä joku kerta! :)

    Anonyymi 13.57: Kiitti :) Ja varmaankin noin viikon päästä on vaunuista juttua ku just pistin tilauksen menemään ;)

    Kiatipoti: Hihi kiva et tykkäät :) Ei me katottukaan leffaa ku oltiin nii väsyneit et mentii suoraa nukkumaa :(

    Laura: No mua niin harmittaa että mä en ikinä saa nähä meiän pikkusta :( Ois kiva asua jossai pienemmässä paikassa nii neuvolassa ois aikaaki paneutua asioihin :( No mulla on kyl kertyny paljon kiloja, melkeen nelinkertanen määrä suhun verrattuna, mut viime neuvolakerran jälkee ei ollu tullu ku se +2,7kg :D Sä oot onnekas ku ei oo kertyny paljoo! Mut toivottavasti mullaki tippuis noi sitten :) Ja et ei ainakaa tulis paljoo enää lisää..

    Anna: Kiva ku tulit ilmottautumaan, on aina kiva kuulla uusista lukijoista :) Ja enpä mäkään aina jaksa laittautuu, nytki makaan täs sohval vaa hiukset sotkusella letillä, mut kyl mä ain vähä laittaudun jos meen ovesta ulos :) Ei sitä aina tarvi jaksaa! :D

    VastaaPoista
  23. Nii on se kyllä ihana saada se pieni masunpäälle <3

    VastaaPoista
  24. ihana laukku ja kivat kaulakorutki =)

    VastaaPoista
  25. Ahaaa mä käsitin että toi 2,7kg tullu niinku koko raskauden aikana. Mutta ei susta silti huomaa että sulle ois jotenki kauheena tullu! Tosi hoikkanen oot :) Mut aivan varmasti lähtee, yleensähä synnytyksessäki lähtee aika paljon ja sit imetys + vaunulenkit niin eiköhän ne pikkuhiljaa häviä siitä :)

    VastaaPoista
  26. Tykkään sun blogista tosi paljon! Ootan aina mielenkiinnolla sun postauksia. Haluisitko joku kerta laittaa semmosen kuvan mistä sun maha näkyis edestäpäin? en oo ainakaan huomannu että sellasta olisi vielä ollu :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi♥